De televisiezenders van de publieke omroep worden na 20.00 uur ’s avonds reclamevrij. Online verdwijnen spotjes en advertenties helemaal, schrijft minister Arie Slob voor Media aan de Tweede Kamer.

Slob presenteerde vrijdag zijn plannen voor een nieuwe NPO. Het bestel moet volgens hem op de schop, omdat de omroepen steeds minder verdienen aan reclame en die inkomstenbron ook erg onzeker is.

Bovendien willen online-adverteerders steeds meer weten van hun doelgroepen, en dat wringt met “de waarden van een publiek gefinancierde omroep”, vindt de minister. Hij denkt dat de privacy van burgers beter is gewaarborgd met een online reclamevrije publieke omroep.

Veel van Slobs plannen waren al uitgelekt.

Zo blijft het slecht bekeken derde net NPO3 behouden. De jongerenzender moet wel plaats gaan bieden aan regionaal nieuws. NPO3 wordt een ‘venster’ waardoor kijkers hun eigen provinciale of regionale zender kunnen zien.

Publiek omroep met €42 miljoen bezuinigen op jaarbasis

Het schrappen van reclame kost de NPO 60 miljoen euro, maar dat wordt gecompenseerd met een 40 miljoen euro ruimere mediabijdrage van het Rijk.

Echter, krijgt de publieke omroep krijgt ook te maken met een kostenstijging.  Hierdoor moet per saldo 42 miljoen per jaar worden bezuinigd tussen 2021 en 2025, zo schat Slob.

De minister denkt dat dit deels kan worden opvangen met het terugbrengen van de overheadkosten. Daarbij denkt hij aan het bundelen van ondersteunende activiteiten van de NPO en de omroepen, zoals techniek, ICT en financiële administratie.

Lees ook: De Wereld Graait Door: de politiek valt wéér over de beloning van Matthijs van Nieuwkerk, maar het salaristrucje was al bekend